
„Háborús helyzetben üzemanyagként működött nálam a félelem” Beszélgetés Al Ghaoui Hesnával
„Ne akarjuk elfojtani a szorongásainkat”
Jogi diplomát szerezve vált külpolitikai újságíróvá, több
mint húsz országból, köztük háborús övezetekből tudósított. Szír édesapja révén
otthonosan mozog a Közel-Keleten is. A Gázai övezetben forgatott tudósítása
bekerült a Monte-carlói Televíziós Fesztivál döntős alkotásai közé. Most új
szenvedélyéről, a félelem és a poszttraumás növekedés kutatásáról és a közeljövő
feladatairól beszélgettünk.

A stressz kezelésének nem az a legjobb módja, ha
csökkentjük vagy elkerüljük, hanem hogy másképp gondolunk rá, és
összebarátkozunk vele. 2017-ben megjelent könyvében, a Félj bátran-ban
traumatikus események túlélőit, hiteles szakembereket és világhírű
szociálpszichológusokat kérdezett arról, hogy a félelem hogyan formálja át a
lelkünket és a testünket, illetve miként hat a viselkedésünkre, hogyan alakítja
a szokásainkat.
Milyen
élmények motiválták arra, hogy elkezdjen mélyebben foglalkozni a félelemmel?
Külpolitikai újságíróként sok helyről tudósítottam, az
érdeklődésem és a kötődésem a félelem témájához ekkor kezdődött. Ahányszor egy
riportomat követően valaki felismert az utcán, azt kérdezte: hogy mer ilyen
veszélyes helyekre elmenni, nem fél? Mindig azt válaszoltam, hogy dehogynem
félek! Az volt a különös, hogy az emberek arcán ilyenkor csalódottságot láttam,
mintha az lett volna az előfeltevésük, hogy én nem félhetek. Így kezdett
foglalkoztatni a kérdés: mi az én viszonyom a félelemmel, és tényleg, miért
megyek oda, ha félek. Az anyává válás óta pedig a szülői felelősséggel járó
félelmi helyzetek sorát is megtapasztaltam, ami szintén növelte a
kíváncsiságomat. Elkezdtem azokat a helyzeteket is keresni, amik a magánéletben
töltenek el félelemmel. Érdekelt, miért van az, hogy bizonyos helyzetek a
legrosszabb énünket hozzák ki belőlünk, máskor pedig az volt a tapasztalatom,
hogy elképesztő altruizmust vagy extrém fizikai és mentális képességeket
aktivizál. Egyre jobban beszippantott ez a téma, interjúkat készítettem neves
szakemberekkel, orvosokkal, pszichológusokkal, filozófusokkal, és megértettem,
mi történik ilyenkor velünk. Több mint harminc hormon választódik ki a
mellékveséből, amelyek készenléti állapotba állítják az összes szervünket,
porcikánkat, amik a túléléshez fontosak. Ilyenkor jelentkeznek a félelem tünetei,
például a remegés vagy az izzadó tenyér, amitől egy átlagember automatikusan
megijed, hiszen gyerekkorunktól azt tanuljuk meg, hogy félni rossz dolog. Hogy
félni a gyávák szoktak, a bátrak ezt nem érezhetik, és hogy félve nem is lehet
jól teljesíteni. Elkezdjük szégyellni a félelem érzését. Ráadásul a félelemmel
teli emlékek, élmények többnyire negatívak, ezért is próbálunk megszabadulni
ettől az érzéstől, vagy dobjuk át másra ezt az energiacsomagot, gyakran
valamilyen agresszív gesztus kíséretében. De ettől még nem kapcsolódik le az
érzés, nem oldódik meg a helyzet.
Ez
egy evolúciós válasz, ami sokáig a túlélés zálogát jelentette. Mennyiben
változott idővel a félelemhez való viszonyunk, illetve a félelmeink tárgya?
Azt volt fontos megértenem, hogy amikor élet-halál helyzet
van, például egy harctéren, egy olyan helyzetben, ahol rögtön kell reagálni,
nagyon jó ez az ösztönös, tudatos gondolkodásnak teret nem adó válaszreakció,
mert az életünk a tét. Csakhogy általánosságban ma már nem sorsdöntő, hanem
szofisztikált szituációkkal találkozunk, amikor az egónk van veszélyben, nem a
testünk, de ezt mégsem különböztetjük meg, és így beindul, hogy ütünk vagy futunk,
esetleg lefagyunk. Belőlem is akkor tudott jó válaszreakciót kiváltani a
félelem, ha felismertem a helyzetet, elfogadtam a félelmet, nem akartam
elnyomni. Ez lenne az egyszerű megoldás, de olyan sok ösztönös reakciót kell
felülírni tudatossággal, hogy ehhez sok idő és önreflexió szükséges. Háborús
helyzetben én is megengedtem magamnak, hogy féljek, ilyenkor üzemanyagként
működött a félelmem, amivel képes voltam messze túllépni a fizikai és mentális
határaimon. A szülésem alatt például, amikor váratlanul kiderült, hogy
császármetszésre lesz szükség, hiába írtam éppen a Félj bátran-t,
elindult bennem a műtétre várva az az ösztönös szégyenérzet a félelemtől, ami
majdnem pánikrohamhoz vezetett. Ehhez elég volt az, hogy felkészületlenül ért a
műtét, és hogy nagyon kiszolgáltatottnak éreztem magam. Végül az segített, hogy
a szülésznőm észrevette mindezt, és a műtéti ágy mellett, a homlokomat
simogatva nyugtatott, hogy minden rendben lesz. Ez visszarántott ebből a pánikközeli
állapotból, képes voltam kicsit kívülről ránézni a helyzetemre, és felismertem,
hogy teljesen adekvát félni egy ilyen helyzetben, nem kell és nem is szabad
elnyomnom ezt az érzést. Ez a képlet más helyzetben is segíthet.
Meg
lehet szelídíteni a félelmeinket?
Szerintem a
tudatosság rengeteget számít, hogy nem egyfajta automata üzemmódban működünk,
hanem igyekszünk a jelenben lenni és megállni. Az önismeret is nagyon fontos,
megfigyelni, hogy vajon miért gondolok valamit bizonyos dolgokról, vagy miért
zavar egy-egy helyzet. Az őszinteség elengedhetetlen, fontos, hogy legyen
valaki, akivel meg merjük osztani a félelmeinket. De ha csak saját magamnak
leírom, hogy mitől szorongok vagy félek, már az segít. Különösen fontos kérdés
ez napjainkban, mikor mindenki a félelemeinkre apellálva bombáz bennünket.
Tudják, hogy ezzel lehet manipulálni egymást. A közösségi média jelenléte miatt sokkal gyorsabban és sokkal
erősebb hatást kiváltva érnek bennünket ezek a helyzetek. Ma ez azzal jár, hogy
mindent, amiről sokat hallunk vagy olvasunk, arra valós veszélyként tekintünk,
akkor is, ha konkrét kockázatot nem jelent ránk nézve. Egy ponton túl azt
érezzük, hogy meg kell védenünk magunkat valamitől, amiről sokszor nincsenek
egzakt információink. A cél az, hogy az érzéseinket, a szorongásainkat és a
félelmeinket ne akarjuk elfojtani. Ne ítélkezzünk magunk felett emiatt, váljunk
megfigyelővé, hogy a megértés, a megküzdés és a nehéz helyzetek újraértékelése
motiváljon bennünket.
Kutatói ösztöndíjat nyert, és a kaliforniai Berkeley Egyetemen
töltött egy évet, ahonnan
nyáron tért haza a családjával. Egy éven át
készített interjúkat traumatúlélőkkel és szakemberekkel. Továbbra is a félelem
volt az érdeklődése középpontjában?
Amerikában a Fulbright-ösztöndíjjal továbbmentem, és azt
kutattam, min múlik az, hogy amíg egy traumán átesve egyesek összeomlanak,
mások képesek bizonyos értelemben növekedni, a megélt tapasztalatok által a
korábbinál tartalmasabb, és minőségibb kapcsolatokkal teli életet élni. A
poszttraumás növekedés (amikor a traumatikus élményt követően a túlélő képes
pozitív változásról beszámolni – a szerk.) állt a kutatásom fókuszában, és
rávilágított, hogy bizony ez is szorosan összefügg a félelmeink kezelésével.
Interjúkat készítettem például Edith Eva Egerrel, aki
koncentrációs tábort élt túl, olyan daganatos beteggel, aki leküzdötte a rákot,
vagy olyan szülővel, aki balesetben elvesztette a gyermekét. Megpróbáltam
összeszedni, milyen tényezők határozzák meg azt, hogy valaki képes legyen
növekedni. Általánosan öt területen (kapcsolatok minősége, új élmények
befogadása, lelki ellenálló képesség, az élet általános értékelése,
spiritualitás – a szerk.) figyeltek meg pozitív változást, és azt is megállapították
a kutatások, hogy a túlélők karakterében is vannak tipikusan felfedezhető
jellemzők. Arra voltam kíváncsi, hogy én vajon milyen közös karakterjegyeket
találok ezeknek az embereknek az életében, illetve mi az, amit a trauma
megélése után tettek annak érdekében, hogy ezt a pozitív változást elérjék. Ez
az alapgondolata az új könyvemnek, amihez most kezdek hozzá.
Melyek
azok az új szempontok, amiket meg tudott ragadni, megismerve a különböző
traumák elszenvedőit?
Voltak olyan jegyek, amelyek a személyiséggel kapcsolatosak,
például a kíváncsiság vagy a nyitottság, ami arra vonatkozott, hogy mit
tartogat még számomra az élet, vagy hol is vannak az én határaim. Az
áldozatmentalitást mindannyian elutasították, sőt kifejezetten károsnak
tartották. Az áldozatszerep blokkolja a gyógyulás perspektíváját, mert magával
hozza a hibáztatást, és a gyűlöletet táplálja, így nem látszik, hogy van-e kiút
abból a helyzetből. A palesztin apa, akinek nyolcéves gyerekét megölte egy
katona, azt vallja például, hogy nem ő az áldozat, hanem az, akinek azzal a
tudattal kell élnie, hogy elvett egy életet.
A riportalanyaim egyikének a fejében sem fordult meg az a
kérdés, hogy „Miért éppen én?” Az önhatékonyság kérdése szintén érdekes
szempont. Az, hogy valakinek milyen az önmagába vetett hite azzal kapcsolatban,
hogy képes-e átnavigálni ezeken a nehézségeken, ami gyakran összekapcsolódott
egy nagyon szilárd belső értékrenddel. Koncentrációs tábor túlélőinél például
ilyen az a határ, hogy másoknak nem ártok akkor sem, ha pillanatnyilag előnyhöz
jutnék, ami olyan erős túlélési stratégia volt, olyan szilárd talaj, amibe
lehetett kapaszkodni.
Az akaraterő is érdekes tényező, ami ebben az esetben azt
jelenti, hogy egy hosszabb távú cél érdekében képes valaki késleltetni valamit
az azonnali előnnyel szemben. Valami pozitív pontot találni, ami a jelen
nehézségeiről aktuálisan képes elvinni a fókuszt. A kontroll érzésének
visszaszerzése szintén olyan tényező, amit megfigyeltem a poszttraumás
növekedésre képes emberekben. Egy halálsoron ülő elítélt, aki az ártatlanságát
kívánta bebizonyítani, megtalálta azt az egyetlen dolgot, amit még
befolyásolhatott: mindennap írhatott egy levelet. Ezért tíz éven át mindennap
fogalmazott egy levelet, amiben segítséget kért. Egy évtized után figyelt fel
az ügyére valaki, és végül 18 év elteltével kiszabadult.
A perspektívaváltás szintén fontos (belsőről külsőre,
globálisról egyedire, illetve általánosról átmenetire, ahogy Martin Seligman
megfogalmazta) és visszatérő tényező volt az interjúalanyoknál. Összességében
elmondható, hogy mindannyiukra jellemző, hogy megértők voltak saját magukkal,
és a negatív érzéseiket sem akarták elfojtani. Normálisnak tartották, ha
szomorúak, csalódottak vagy éppen félnek.
Mi
a célja a könyvírással?
Sok előadást tartok, mert ha valamiről, akkor erről most
nagyon kell beszélnünk. Soha nem volt még ennyire elveszett a társadalom, mint
most. Annyi dolog van a levegőben, amitől tartunk, annyi irány van, ahonnan szántszándékkal félelemmel
manipulálnak és bombáznak minket, muszáj edukálni az embereket, hogy
tudatosabban féljenek. Nem kell megtagadnunk a félelmeinket, csak ismerjük fel,
és akkor tudjuk használni őket, hogy ne az impulzusok döntsenek helyettünk.
Lehetne ez egy közös erő, amiben kapcsolódunk egymáshoz, amivel közösséget
építünk.
Elhagyja
azt a világot, amiben eddig mozgott, és mostantól ezekre a feladatokra
fókuszál?
Januárban elkezdek egy médiapszichológia online mesterszakot
egy amerikai egyetemen, most egy rezilienciatréner-képzésben vagyok szintén egy
amerikai intézetben, illetve elvégeztem több traumafeldolgozással kapcsolatos
kurzust is, hogy jobban megértsem az egészet. Most úgy tekintek magamra és a
munkámra, mint egyfajta misszióra. A mentális egészséget és a pszichológiát
szeretném közelebb hozni az emberekhez. A könyveimmel olyan embereket szeretnék
megszólítani, akik nem feltétlenül nyitnak ki egy pszichológiai szakkönyvet,
mégis érdeklődnek, és szeretnének önmagukon dolgozni. Talán elgondolkodnak
azon, hogy érdemes az önismerettel foglalkozni. Egyfajta tudósító vagyok most
is, csak nem külföldről tudósítok, hanem a tudomány és az emberek között
tolmácsolok vagy teszek közérthetőbbé kérdéseket.
Ősztől
a Várkert Bazárban a Mindennapi Pszichológia tematikus beszélgetéseinek
műsorvezetői székébe ül. Mit vár ettől a feladattól?
Ez egy kiváló platform, hogy izgalmas és sokakat érintő
témákat tudjunk közel hozni az emberekhez. Klassz, hogy a pszichológus szakértő
mellett mindig lesz egy civil vendég, aki a saját történetét is hozzáadja a
beszélgetéshez. Remélem, hogy a nézők kézzelfogható tanácsokkal, szemléletbéli
változásokkal tudnak majd hazamenni.
GYORSKÉRDÉSEK
1.Van-e olyan tárgy a birtokában, amitől sosem válna meg?
Igen, a jegygyűrűm. És olyan praktikus dolgok,
mint például a kontaktlencsém.
2. Hogyan kapcsol ki?
A SUP-ozás a Balatonon nagyon kikapcsol és
feltölt, de a rajzolás, festés is sokat segít a töltődésben. Szeretek a
Balaton-parton ücsörögni és csak bámulni a vizet, vagy épp a nádasban békára
vadászni a gyerekekkel.
3. Mi található a táskájában?
Túl sok minden! Az iratokon, pénztárcán, pici
sminkszetten kívül többnyire találni benne vagy egy matchboxot, vagy valamilyen
apró műanyag állatot, gyerekhajcsatot és némi ropimaradékot.
4. Van-e visszatérő félelme?
Inkább rotálódnak a félelmeim, és többnyire a
gyerekek bizonyos életszakaszaihoz kapcsolódó helyzetekre reflektálnak.
5. Mik a legmeghatározóbb gyermekkori élményei, emlékei?
A közös utazások és a nagy családi
karácsonyok. És az az egy év, amit 16 évesen egy Soros-ösztöndíjnak köszönhetően
egy bentlakásos amerikai magániskolában tölthettem.
6. Van-e olyan elv, gondolat, ami hat a mindennapi működésére,
amit szívesen ad át a gyerekeinek?
Az, hogy ítélkezőből váljunk megfigyelőkké. Ne
ítélkezzünk mások vagy akár a saját érzelmeink felett, inkább figyeljük meg,
honnan jön, mit jelez. És ez igaz lehet életeseményekre is.
7. Hol szeretne tartani a szakmai életében öt év múlva?
Remélem, hogy már a médiapszichológia
területén fogok dolgozni, és nagyon örülnék, ha a könyveim angol nyelven is
megjelennének.
8. Mi a legrosszabb tulajdonsága?
Lassú vagyok.
9. Mi a legjobb képessége?
Jól szintetizálom a dolgokat, az
információkat, a megtapasztalásokat.
10. Mit olvas most?
Egyszerre körülbelül három könyvet, de amit
épp elolvastam egy szuszra, az Suleika Jauoad Két királyság
határán című könyve.
11. Van-e olyan helyzet, akár szakmai, ami „lefagyasztja”,
amivel nem tud bánni?
A rosszindulat és az ok nélküli bántás.
12. Mit főz leggyakrabban?
Lencsefőzelék, tonhalas tészta, muszaka.
13. Van-e bármi, amit mindenképp szeretne megtanulni,
kipróbálni?
Érdekel a szörfözés és a vitorlázás.
További ajánlás a témában



2025-02

