
Milyen pszichológiai hatásai vannak az intézményes nevelésnek?
Hányatott sors
A gyerekkor az egyén fejlődésének kritikus időszaka, ekkor minden élmény és környezeti hatás hatalmas jelentőséggel bír. Sajnos napjainkban világszerte rengeteg gyerek találja magát olyan helyzetben, ahol az intézményes gondozás jelenti az egyetlen menedéket számára.

Az UNICEF becslése szerint Közép- és Kelet-Európában csaknem másfél millió gyerek él állami gondozásban. Magyarországon ez nagyjából 100-ból 1 gyereket érint.Az intézményes gondozásba került gyerekek ki vannak szolgáltatva a rendszernek, és az élet számos területén érhetik őket jelentős kihívások. A fizikai és az agyi fejlődés hiányosságai, lemaradásai, a beszéd- és nyelvi készségek elmaradása, valamint a viselkedési problémák csak néhány példa a sok közül, melyekkel ezeknek a gyerekeknek szembesülniük kell életük során, így fontos, hogy az elhanyagolás pszichológiai hátterével foglalkozzunk.
Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Pszichológiai Intézetének munkatársai (Fodor Júlia Boglárka, Gémes Mirjam, Széphelyi Dóra, Török Borbála Cecília és Honbolygó Ferenc) elemző cikkükben az ERA-kutatás bemutatása mellett az elhanyagolás neurobiológiai hátterével és az intervenciós lehetőségekkel is foglalkoznak.A Mindennapi Pszichológia 2024/3. lapszáma már elérhető a lapterjesztőknél!
2025-02

