
Az alulteljesítés ördögi köre
Tudna, ha akarna…
Egyre gyakoribb probléma, hogy a tizenéves fiatal nem tud és/vagy nem akar képességeinek megfelelő szinten teljesíteni az iskolában. A szülők és a tanárok azt látják, hogy a gyerek nem tanul, nem hajlandó semmi erőfeszítésre, motiválatlan, menekül a kihívások és a felelősség elől, visszahúzódó vagy éppen ellenséges, agresszív, ráadásul sokszor önelégültnek látszik. Ez lenne a kamaszkor? A gyerekek mindig kamaszodtak, de most szinte járványszerű az alulteljesítés...

Az alulteljesítés kialakulásának hátterében mindig valamilyen önértékelési probléma húzódik, amelynek sokféle oka lehet – jellemzően a kudarcok, az elfogadottság érzésének hiánya és a túlzott elvárások vezethetnek önértékelési zavarhoz.
Tizenéves korban, amikor a fiatalok minden reakcióját, attitűdjét erőteljesen meghatározza az énidentitás alakulása s ennek szolgálatában áll a világ és önmaguk észlelése is, minden teljesítmény, a sikerek és a kudarcok is különös jelentőségűek. Nagyon fontos tehát, hogy képességeinek megfelelően teljesíthessen a fiatal, mert énképe ennek megfelelően alakul.
Ha a kihívások és az elvárások reálisak, ha a tanulási környezet többé-kevésbé megfelel a fiatal képességeinek, ha a diák kompetensnek érzi magát, akkor képes erőfeszítéseket tenni. Ám ha bármilyen okból ezek nem valósulnak meg, a kompetenciaérzése csökken, elbizonytalanodik – s ezzel együtt csökken a teljesítményre törekvés. A fiatal kerüli az erőfeszítést, a környezete lustának, felelőtlennek látja – és hamarosan ő maga is ilyennek látja önmagát…
A teljes cikk a Mindennapi Pszichológia december 10-én megjelent 4. számában olvasható
További ajánlás a témában
Ajánlott könyv






2025-02

