Hirdetés

Úgy érzem, kiégtem, elfogyott a motivációm

Az én történetem ott kezdődik, hogy általános iskolában, gimnáziumban mindig is törtető, kitartó lány voltam. Olyan embernek tartom magamat, akinek ha azt mondják, hogy neked nem fog sikerülni, csak azértis megcsinálja. Mindig is érdekelt az informatika és a matematika. Általános iskolában az informatika tanárom azt tanácsolta, ne menjek ilyen szakterületre, mert a nők nem jók ebben. Az osztálytársaim kinevettek, hogy engem úgyse fognak felvenni egy "jobb" gimnáziumba... Ekkor jelentkezett az első gond, kórházba kerültem, mivel nem tudtam a
stresszt levezetni, és nem tudtam iskolába járni, mert rosszul lettem, ahogy elindultam itthonról. Aztán végül pszichológushoz jártam, elkezdtem edzeni és ez megoldodódott részben.

Aztán nem lett igazuk, bekerültem egy elit gimnázium informatika szakára, és bár nem voltam osztályelső, iszonyatosan sokat fejlődtem az 5 évalatt, matematikából az első évben kettes voltam, míg az utolsó kettőben már színötös, a matematika tanárom megjegyzem nagyon büszke volt rám és csak bátorított, hogy vágjak bele. Az 5. évre az informatika tanár azt tanácsolta, hogy ne menjek a legjobb egyetemre, válasszak valami könnyebbet. Az emelt informatikai érettségit is megírtam 93%-ra, ezzel is bizonyítani akartam, hogy én akkor is oda való vagyok és képes rá. Mindenkinek bizonyítani akartam. A szüleim csak rámhagyták, azt mondták, azt csinálok, amit akarok. Ők megbíznak bennem.

Végül úgy döntöttem, hogy felvételizek mérnökinformatika szakra, hazánk legjobb egyetemére. Az első 2 félév folytonos tanulással egészen jól ment. Nem voltam itt se kiemelkedő, de jónak számítottam a 3,5-ös 3,8-as átlagommal. Sokan a barátaim közül a tárgyaik többségét elbukták. Mindez számomra nagyon sok energiabefektetést igényelt. Rosszul éreztem magamat, ha péntekenként lazítottam és nem tanultam helyette. Az én szakomon a szorgalmi időszak is olyan, hogy minden héten legalább 1 zh, 1 kzh, pár mérés, ami beugrós, ha nincs meg a beugró, nincs jelenlét, ha nincs jelenlét, pótmérés, ha nem sikerült, elbuktad a tárgyad... Az már csak hab a tortán, hogy más egyetemistáktól csak annyit hallok, hogy buliznak, iszogatnak, és majd vizsgaidőszakban tanulnak. És hogy én mégis miért reagálom túl ezt az egészet. Meg ne nyavalyogjak, én választottam ezt. De voltak már konfliktusok a barátaimmal is, akik érzelmileg zsaroltak, hogy sokáig nem tudtunk találkozni és hogy elhanyagolom őket. Mert arra van időnk, amire szánunk... A szociális életem is megsínylette eléggé. Most a 3. félévben vagyok és elfáradtam. Úgy érzem, hogy kiégtem. Elfogyott a motivációm. Nem tudom élvezni a tanulást, mert sokszor olyan kevés az idő 1-1 tárgyra, hogy nem tudom mindig megérteni, csak
bemagolni, begyakorolni a típuspéldákat, és ebbe belefáradtam.

Viszont ha arra gondolok, hogy csúszok 1 évet és valamelyik tárgy nem sikerül elsőre, elfog a félelem. Félek, hogy mit gondolnak majd mások. Hogy én biztos nem ide való vagyok. Hogy majd kinevetnek az alsóbbévesek. Tényleg ennyire tragédia, ha csúszik valaki 1 évet? Úgy érzem, ha lenne plusz 1 évem, akkor jobban szétoszlanának a tárgyaim, és sokkal kiegyensúlyozottabb lennék. Állami ösztöndíjas hallgatóként viszont másrészről ott van a félelem is, hogy mi van, ha nem fejezem be időben és vissza kell fizessem a képzési díjam felét... Ezt pedig nagyon nem szeretném. Ebben a problémában szeretnék segítséget kérni, mert úgy érzem, így nem bírom sokáig.


Kedves Egyetemista!

Rögtön az elején kibukik belőlem: remélem, "hazánk legjobb egyeteme" rendelkezik színvonalas diáktanácsadó irodával, ahol az Önhöz hasonló kiváló, ambiciózus, érzékeny diákjai számára szakszerű mentálhigiénés ellátást biztosít. Ha ez igaz, akkor javaslom, keresse fel! Mert abban viszont biztos vagyok, hogy egyrészt nincs egyedül a problémájával - sokan másik is éreznek, szenvednek így -, másrészt, hogy van megoldás, és segítséggel meg is fogja találni, és képes lesz úgy változtatni, hogy nagyobb örömmel és megelégedettséggel dolgozhasson tovább a karrierépítésén.

Nehéz lehet olyan szülőknek bizonyítani, akik "ráhagyják". Igen, lehet ez a bizalom jele - de azért biztos jólesne némi (!?) elismerés azokért a hatalmas teljesítményekért, amiket nem kis ellenszéllel (vajon miért akarták mindig letörni az ambícióit...?) eddig elért a tanulmányai során, nem?! Nagyonis fontos, hogy a szüleink mire tartanak bennünket képesnek, mire szánnak, minek tudnak elképzelni - ez jó esetben szárnyakat is adhat. Szóval: vajon kinek kell itt bizonyítani valójában...?

Na jó, azt hagyjuk, hogy más egyetemistáktól mit hall. Még egy egyetemen belül is rendkívül eltérő lehet a nyomás, nemhogy másik intézményben, másik tudományterületen! Tudom, hogy nagyon nehéz a társas nyomásnak ellenállni - de én arra bátorítanám, hogy bízzon a saját belső iránytűjében. Hiszen úgy látom, az igenis működött, működik - és most is jelez. A barátok akkor állnak igazán Ön mellett, ha saját szorongásukat és bűntudatukat félretéve (!) el tudják fogadni, hogy ez most egy ilyen időszak az Ön életében, hogy igenis kitartóan küzd a kitűzött cél eléréséért. Az alsóbbévesek meg majd addig nevetnek, míg el nem jutnak oda, ahol most Ön tart. Higgye el magának, hogy reálisan tudja mérlegelni a tanulmányai, és a lelki egészsége fontosságát - és képes lesz jól dönteni.

Üdvözlettel

Benczné Simon Sarolta

2025-02

Éves előfizetés
Éves előfizetés
Következő szám megjelenése: 2025-08-21
Befizetési határidő: 2025-08-06
nap | óra | perc | mp
Kosár Előfizetek
Hirdetés
Hirdetés
Kiemelt partnereink