A kisfiunk óvodájában a lányok és fiúk egy időben (is) mennek mosdóba; az épp WC-n levőkre pedig rálátnak a sorban állók, mivel a WC-k előtt olyan rövid függöny van, ami a felsőtestüket igen, de épp a
feneküket nem takarja el. Azon kívül, hogy értelmetlen egy ilyen függöny, nem helytelen is így közszemlére tenni a gyerekeket egymás előtt? Azt sem veszik így figyelembe, aki esetleg szégyenlős. Engem zavar, hogy a gyerekek rendszeresen látják egymás nemi szervét, főleg, hogy már 6-7 évesek is vannak közöttük. Úgy hiszem, hogy ezzel hozzájárulhatnak a gyerekek szexualizálásához, ami helytelen. És persze van természetes kíváncsiság a gyerekekben, de ezt nem hiszem, hogy ilyen módon kellene kielégíteni. A gyerekem felvilágosításának módját pedig szeretném, ha ránk, szülőkre bíznák. Nincs igazam?
Azért is kérdem, mert az óvónők (bár van hosszabb függönyük), külön kérésemre sem használják azt, mondván, hogy a szabályzat nem kötelezi őket függöny használatára sem. Megintcsak úgy hiszem, hogy ha a szülő heppje, akkor is figyelembe vehetnék ezt a kérést - hacsak nem úgy gondolják, hogy kifejezetten a gyerekek érdekeit szolgálja, hogy látják egymás popsiját pisilés-kakilás közben. Nem abszurd dolog ez?
Érdekel az Ön véleménye pszichológusként. Köszönettel - egy édesapa.
Kedves Édesapa!
Kérdése, aggodalma több érdekes kérdést is érint, amelyek megválaszolásra érdemesek. Egyrészt a kisgyermekek lelki fejlődésében, azon belül is a nemi identitás, a saját nemi szerepekkel való azonosulás formálódásában az óvodáskor az egyik kitüntetett szakasz. Ahogy helyesen meg is jegyzi - a felnőttek számára sokszor félreértetten, túl korainak tűnő - természetes kíváncsiság jellemző már a kisóvodás években a szexualitás, illetve inkább a tágabban értelmezett nemiség kérdései iránt. Mi határoz meg engem? Miben hasonlítok másokra, és miben különbözöm tőlük? Milyen tulajdonságoktól lesz valaki férfi, más meg nő?
A kisgyermek számára hamar nyilvánvalóvá válik, hogy alapvető különbségek vannak férfiak és nők között - továbbá a mi kultúránkban ezzel a szemérem elvárásai, az intimitás normatív keret-elvárásai is korán összekapcsolódnak. Kinek mit szabad megmutatni és mit nem, milyen körülmények között - rendkívül összetett szabályrendszer ez, amit pontosan ezekben az években kell elsajátítani. Ebben sokat segít, ha a gyermeket körülvevő felnőtt világ képviselői hasonlóképpen tudnak gondolkodni. Ugyanakkor a gyermeket növekedése során optimális esetben is sokféle hatás éri, melyben megtanul eligazodni. Ha semmilyen jelét nem tapasztalja annak, hogy ez valahogyan összezavarná kisfiát, nem biztos, hogy érdemes a pedagógusokkal elmélyíteni a konfliktust.
Nehezen képzelem el, hogy milyen szabályzat rendelkezne a teljesen nyitott óvodai mosdóhasználat mellett - ugyanakkor az intézmény működési szabályzatai feltehetően a szülők számára hozzáférhetőek. Megkérdőjelezhető, több szülő aggodalmát kiváltó óvónői gyakorlatról érdemes közös megbeszélést kezdeményezni, ahol tisztázódhat a helyzet, megjelenhetnek a különböző vélemények, érvek, és születhet egy mindenki számára elfogadhatóbb megoldás.
Üdvözlettel
Simon Sarolta