Kisfiam 9 éves, 3. osztályos tanuló. Az osztály egyik legjobb tanulója, versenyekre jár es nagyon aktív. Sajnos már az oviban is szinte minden csínyben benne volt. Akkor az óvo néni azt mondta, nagyon kedves, aranyos, okos kisfiú, és ahogy bekerült a csoportba, ő lett a "vezér". Komolyabb gond nem volt vele. Szeret sokat beszélni. Allítólag az órákon figyel, ha a pedagógus rászól, elsőre szót fogad. Viszont gyakran van benne különböző csínytevésekben. Amikor megy érte valamelyik nagyszülő az iskolába, még mindig beszél valakivel, sokszor el kell ismetelni, hogy már menni kellene. Aztán újra elszalad valakihez még elköszönni. Sajnos szófogadatlan elsőre. Tanácstalan vagyok, mert mindennap beszélgetek vele, hogy jól kell
viselkedni, szót kell fogadni, és nem butaságokban benne lenni. Aztán mikor valamit "művel", megszidom, elmondom, miért volt rossz, amit tett, megtiltom vagy a videojátékot, vagy a tv-nézést bizonyos időre. De nem tudom, mit kell tennem, hogy szófogadóbb legyen.
"Jól kell viselkedni, szót kell fogadni!"
Kedves Anyuka!
Sokszor látjuk, hogy az intelligens, valamilyen szempontból kiemelkedő gyerekek kissé öntörvényűbbek az átlagnál. Fontos kérdés, hogy a család, a szülők mit várnak abban a tekintetben, hogy egy gyereknek mennyire kell szófogadónak lenni. Hiszen az egyben azt is jelenti, hogy kritika nélkül, a saját igények háttérbe szorításával azonnal engedelmeskednek. Ha egy gyerek erre kevéssé nyitott, érdemes lehet a szabályokat kategóriákba rakni. Vannak szabályok, amik nem képezik vita tárgyát, másokban lehet mozgástér, és vannak dolgok, amikben a gyerek dönthet. Sokszor az, ha a gyerek érzi, hogy van beleszólása bizonyos dolgokba, megnyugtatja őt, és rugalmasabb lesz, amikor neki kell alkalmazkodnia.
Ha ez nem hoz a család számára megnyugtató változást, a számára kedves dolgok megvonása helyett lehet jutalmazni a kívánt viselkedést. Ilyen például, ha azokon a napokon, amikor elsőre elkészül iskola végén, kap egy matricát. Valamennyi matrica után pedig egy előre megbeszélt jutalom várja. Ez lehet tárgy, de nagyobb értéke van egy általa választott közös programnak. Ebben az esetben fontos előre megbeszélni a gyerekkel, hogy mik azok a viselkedések, amiken szeretnének változtatni, hogy ő is partner legyen ebben a folyamatban.
Üdvözlettel,
Kovács Réka
2025-02


Ezeket olvastad már?


