Hirdetés

16 évesen elég érett, hogy eldöntse, mit akar?

Nagy problémám van a most 16 éves fiammal. Ez nem most kezdődött. De mindig reménykedtem. A fiú már babának se volt átlagos, nagyon keveset aludt, folyton sírt, sosem tudott egyedül lenni. Már félévesen felhúzta magát lábra a járókában, ha nem mentünk hozzá és nem vettük ölbe. Nagyon hamar elindult, 11 hónaposan, beszélni már csak 2 és félévesen kezdett. Szobatiszta is hamar lett, már másfél évesen. Zökkenőmentesen ment, nem is esett sose vissza. Szegénynek nem adatott meg igazi békés családi környezet, állandóan veszekedtünk az apukájával, egészen 13 éves koráig. Nekem nem volt családom, senkim és semmim, akihez mehettünk volna. Az óvódában gondok voltak vele, nem verselt, nem énekelt, csúnyán beszélt. Otthon sose, egy angyalt láttam benne. Iskolába nem szeretett és nem szeret járni, már rögtön elsőtől, sokat betegeskedett. mindig volt olyan tanár, akivel sosem jött ki. Sokat kellett bejárnom, hogy megvédjem. Azonkívül, hogy rosszul tanul, fel van mentve matekból is, az akkori pszichológus szerint sokkal lassabb a felfogása, mint kéne. alacsonyabb az IQ-ja,  magatartási problémái is vannak, de nem olyan agresszív féle, hanem mindig benne van minden rossz tettben, de megvédi a gyengéket.

13 éves volt, amikor ki tudtam költözni Angliába, próbáltam új életet kezdeni, és terv volt, hogy utánam jön pár hónap után. Addig az apukájánal maradt. A terv nem jött össze, pár hónap után hazamentem, albérlet, ahova nem tudott utánam jönni. Majd elkezdtem egy svéd céggel dolgozni, ahol 4 hetet dolgoztam kint, 2 hetet voltam otthon. Nagy nehezen leküzdöttük az általánost, átkerült egy jó gimnáziumba, a Csokonaiba, Újpesten, valami csoda folytán. Az osztályfőnökének az első pillanattól nem volt kedves, ami nem csoda. Ő  egy nagyon zárkózott, kifelé egy nagyon közömbös, undok képet sugározó, nem megnyerő modorú emberke. Aki akarja, és meg akarja ismerni, tudja, hogy a nagyja csak látszat. De a gimnáziumban se tanult ám, pedig tervei vannak, rendőr akar lenni és profi boxoló, de lógott, késett sokat innen is, és már maga intézte az orvossal az igazolásokat. Az osztályfőnök év végén sírva kérte, hogy vigyem el az iskolából, mert ha nem, megbuktatja legközelebb. És akkor utánam jött, most már ide Svédországba, ahol állandó munkám van, el tudom tartani magunkat. Most jött ki decemberben. Az iskolában egy nyelvi előkészítővel kezd, van 3 éve, hogy megtanulja a nyelvet, utána mehet gimnáziumba. De. Itt se teszi oda magát. Nagyon laza órarendje van, van, hogy 8.30-kor, vagy 10-kor kezdenek, és legkésőbb 1-2-re itthon van. De innen is elkésik, van, hogy nem megy iskolába. Azzal az indokkal, hogy nem tudott éjjel aludni. Mondjuk itt még sose volt beteg. Most meg előállt azzal, hogy haza akar menni. Mert ő nem vár 3 évet, hogy gimnáziumba menjen, és ő itt nem tud boxolni, mert nincs klub. És neki tervei vannak, és én nem hagyom őket megvalósítani. Nem tudom, mit tegyek. Félek, hogy még tovább rontottam a helyzetét azzal, hogy kivettem a sulijából, mert vissza már nem veszik, és most már tényleg el fog kallódni. Sokat nyüstöltem, hogy tanulni kell, sokat veszekedtem vele, ez is biztos hiba. De mindig dicsérem. Pedig már a szemetet se hajlandó levinni, de ha valamiért segít, mindig megköszönöm, tudja, hogy nagyon szeretem.

Önök szerint érett már arra, hogy maga döntse el, hogy mit akar? Itt maradni vagy hazamenni? Mivel teszek jobbat? Azt még nem mondtam, hogy amikor velem van, úgy gondolom, sokkal nyitottabb lesz a világra, bövül a szókincse, beszél, ellenben amikor az apjával van... És ez persze lehet, hogy csak rosszindulat már. Az apja alig tudta elvégezni a 8 általánost, nekem diplomás végzettségem van.  Tudnak segíteni, hogy mitévő legyek?

 


Kedves Beatrix!

A közepébe vágok, és átfogalmazom a lényeginek tűnő kérdést: Ön jelenleg érettnek tartja saját magát, illetve a helyzetüket arra, hogy felelősségteljes, a gyermek érdekeit szem előtt tartó döntést hozzon a fia sorsáról, és amellett ki is tartson?

Eddig ugyanis több alkalommal olyan helyzet állt elő, amelyben Ön úgy alakította az életét, hogy - a történések szintjén legalábbis - nem a fia érdekei játszották a főszerepet. Többször élhette meg a fia azt, hogy Ön elhagyja, és ő kiszolgáltatottja a szülei rossz kapcsolatának, így az anyja új életkezdése nehézségeinek is (amelyben a jelek szerint Ön is kiszolgáltatottságot élt meg).

Sok minden a levegőben lóg. Például ki a gyermek törvényes képviselője? Milyen a fiú kapcsolata az édesapjával?

De hát ennek a "renitens kamasznak" tervei vannak, méghozzá nagyon komolyak - komolyan is kell venni azokat! Láthatóan ő ezekkel a tervekkel próbál biztonságot csempészni az azt eddig igencsak nélkülőző életébe... rendőrként "rendet teremteni", boxolóként férfiasnak, erősnek, a szabályokat betartva győzedelmeskedőnek, egy összetartó, vállt vállnak vetve küzdő sportolói csapatnak részese lenni. Vagy valami egészen más áll a háttérben? Érdemes ezekről nagyon megértően és elfogadóan meghallgatni a fiát, és meg is hallani, amit mond. 

Számomra nem látható, hogy Ön pontosan milyen vonzó alternatívát tud kínálni a fiának (mi a nyeresége pl. a külföldi létnek? Milyen távra tervezik? Stb.) - inkább azt lenne érdemes megtalálnia, hogyan segítheti őt a saját álmai megvalósításában. Ehhez látnia kellene a reális lehetőségeit, azt, hogy mik az erős, és a fejlesztendő területek, képességek!

Önnek a szülői szerepében rengeteg megerősítésre van szüksége, Önöknek pedig, mint szülőpárosnak sürgősen össze kell fogniuk a gyerekükért. Az utolsó pillanatok ezek, amikor még valamennyire beleszólhatnak abba, hogyan irányítsa a sorsát. Ami azt is jelenti, hogy a végtelenségig nem fogják tudni önmagától sem megmenteni, hanem lassan meg kell azt is tanulnia, hogy a tetteinek (nem tanulás, lógás, hamis orvosi igazolások) következményei vannak, amiket neki viselnie kell.

Üdvözlettel

Simon Sarolta

2025-02

Éves előfizetés
Éves előfizetés
Következő szám megjelenése: 2025-08-21
Befizetési határidő: 2025-08-06
nap | óra | perc | mp
Kosár Előfizetek
Hirdetés
Hirdetés
Kiemelt partnereink